:: راهکارهای افزایش عمر ماشین ظرفشویی

ماشین ظرفشویی یکی از وسایل خانگی است که به طور متوسط هر هفته چندین بار مورد استفاده قرار گرفته و در نتیجه حفظ و نگهداری درست از آن اهمیت زیادی دارد. اما آیا تا کنون به این موضوع فکر کرده اید که عمر مفید یک ماشین ظرفشوی چقدر است؟ آیا با راهکارهای افزایش عمر ماشین ظرفشویی آشنایی دارید!؟

بر اساس آنچه که بسیاری از تولید کنندگان ماشین های ظرفشویی بیان می کنند، این دستگاه ها می توانند به طور متوسط 10 سال عمر کرده و به خوبی کار کنند. البته این مسئله به این معنا نیست که شما در طول 10 سال هیچ مشکلی با آنها نخواهید داشت. چرا که بر اساس بررسی هایی که انجام شده است، حدود 30 درصد از افرادی که این دستگاه را خریداری می کنند در 5 سال اول با آن دچار مشکلاتی می شوند که اغلب یا رعایت برخی از نکات ساده، قابل پیشگیری هستند. بنابراین اگر شما به عنوان دارنده یکی از انواع ماشین ظرفشویی با راهکارهای افزایش عمر ماشین ظرفشویی آشنا نباشید، خیلی زود از هزینه ای که برای انجام این خرید کرده اید پشیمان می شوید. پس به خاطر داشته باشید که فرقی نمی کند که دستگاه شما ساخت یکی از بهترین کمپانی های موجود در جهان باشد یا نه، اگر نحوه استفاده درست از آن را به خوبی ندانید. در ادامه ما روش هایی را به شما معرفی می کنیم که با در نظر داشتن آنها می توانید برای مدت طولانی تری جهت شستشوی ظروف از این دستگاه استفاده کنید.

راهکارهای افزایش عمر ماشین ظرفشویی

قبل از این که روش های مختلفی که برای نگهداری انواع ماشین ظرفشویی بپردازیم، باید به این نکته اشاره کنیم که تمامی دستگاه در برخی موارد به صورت مشابه عمل کرده و در برخی موارد با یکدیگر تفاوت زیادی دارند. بنابراین به عنوان یک نکته اولیه که همیشه باید به خاطر داشته باشید این است که دستورالعمل و دفترچه راهنمای دستگاه را به طور کامل مطالعه کنید، تا مطابق با آنچه که برای دستگاه تعریف شده است، عمل کنید. بعد از آن می توانید با رعایت نکاتی که در ادامه معرفی می کنیم، تجربه بهتری از شستشوی ظروف با ماشین داشته باشید.

تمیز کردن ظروف قبل از قرار دادن در ماشین

یکی از ساده ترین مواردی که هنگام استفاده از ماشین ظرفشویی باید به خاطر داشته باشید این است که تمامی ظروف را کاملا قبل از قرار دادن در دستگاه تمیز کنید و اطمینان حاصل کنید که هیچگونه باقی مانده غذایی مانند استخوان، سبزی و … روی آن ها نباشد. چرا که عدم رعایت این نکته موجب مسدود کردن فیلتر شده و مانع از عملکرد درست دستگاه می شود. البته به خاطر داشته باشید که تمیز کردن ظروف به معنای آب گرفتن به روی آنها نیست. چرا که با آبکشی ظروف نه تنها باعث هدر رفتن انرژی می شوید بلکه باعث ایجاد خط و خش روی ظروفتان می شوید. چرا که مواد شوینده ماشین ظرفشویی به اندازه پاک کرده لکه های سخت و چسبنده قوی هستند.

تمیز کردن فیلتر ماشین ظرفشویی

همان طور که گفته شد، فیلتر ماشین ظرفشویی یکی از بخش های مهم این دستگاه است که اگر دچار گرفتگی و انسداد شود مانع از عملکرد درست ماشین می شود. بنابراین به صورت منظم فیلتر ماشین را تمیز کنید و باقی مانده غذاها را از روی آن بردارید. برای تمیز کردن می توانید از یک اسفنج نرم به همراه یک ماده شوینده استفاده کنید. (در صورتی که نمی دانید برای خارج کردن فیلتر انواع ماشین ظرفشویی باید چگونه عمل کنید، می توانید از دفترچه راهنما دستگاه استفاده نمایید.)

توجه: در صورتی که بعد از مدتی چند سوراخ روی فیلتر مشاهده کردید، بهتر است هرچه سریعتر آن را عوض کنید.

استفاده از سرکه برای از بین بردن بوی بد ماشین ظرفشویی

بعد از مدتی فضای داخلی دستگاه به دلیل بسته بودن فضا و همچنین غذاهایی که احتمالا در آن باقی مانده اند دچار بوی بدی می شوند. بنابراین برای جلوگیری از این اتفاق می توانید به صورت منظم از سرکه برای از بین رفتن بوی بد فضای داخلی دستگاه استفاده نمایید. با استفاده از این ماده که در تمام خانه ها هم پیدا می شود می توانید از رشد و تکثیر باکتری ها در گوشه و کنار دستگاه جلوگیری کنید.

استفاده از نمک ماشین ظرفشویی

استفاده از نمک ماشین ظرفشویی یکی دیگر از راهکارهای افزایش عمر ماشین ظرفشویی است. آب هر منطقه ای دارای درصدی سختی است که بسته به موقعیت جغرافیایی این مقدار متفاوت است. سختی آب باعث ایجاد رسوب در بخش های مختلف از ماشین شده و باعث ایجاد فرسایش در آن ها می شود برای جلوگیری از ایجاد این مشکل به سادگی می توانید از نمک ماشین ظرفشویی استفاده کنید. این نمک اجازه نمی دهد که رسوب و املاح موجود در آب باعث ایجاد گرفتگی شوند.

تمیز کردن اسپری های ماشین ظرفشویی

برای انتقال آب به درون دستگاه جهت شستشوی ظروف از یک سری اسپری که به شکل بازو هستند استفاده می شود. طبیعتاً زمانی که این بازوها دچار مشکل باشند نمی توانند فرآیند انتقال آب را به درستی انجام دهند. به همین دلیل باید هر چند وقت یک بار باید این اسپری ها را به خوبی بررسی کنید و اطمینان حاصل کنید که سوراخ های آن دچار گرفتگی نشده اند. برای تمیز کردن این سوراخ ها می توانید از یک خلال دندان استفاده کنید.

پر کردن ماشین ظرفشویی

هر ماشینی به یک اندازه مشخصی ظرفیت دارد. بنابراین نباید بیش از اندازه آن را پر کنید. این اتفاق معمولا زمانی اتفاق می افتد که افراد از قرص ماشین ظرفشویی استفاده می کنند. چرا که فرقی نمی کند قصد شستن چه میزان ظرف دارید، باید از یک قرص برای هر بار شستشو استفاده کنید. اما قرار دادن بیش از اندازه ظرف در دستگاه باعث می شود که آب به خوبی در میان آن ها جریان نیافته و به دستگاه فشار زیادی وارد شود.

انتخاب حالت شستشو

انواع ماشین ظرفشویی برای شستشوی ظروف دارای حالت های مختلفی هستند که برای یک میزان ظرف با میزان مختلفی از کثیفی بهینه شده اند. بنابراین اگر نمی خواهید دستگاه شما برای برخی از ظرف هایی که کثیفی چندانی ندارند انرژی زیادی صرف کند، باید حالت مناسب شستشو را انتخاب نمایید.

نتیجه گیری

از هر وسیله ای به اندازه ظرفیتی که برایش تعیین شده است استفاده کنید. علاوه بر این اگر نمی خواهید یک مشکل کوچک در ماشین ظرفشویی به یک دغدغه بزرگ تبدیل شود، مواردی که در این مقاله بیان کردم را همیشه به خاطر داشته باشید و البته این تصور را نداشته باشید که به دلیل جریان داشتن آب و مواد شوینده در ماشین، این دستگاه هیچ وقت به تمیز کردن نیازی ندارد! پس از جرمگیر و مواد تمیز کننده مخصوص برای پاک کردن فضای داخلی و بیرونی ماشین ظرفشویی‎تان استفاده کنید.

تاریخ انتشار: جمعه/27/سپتامبر/2019
تعداد بازدید: 1736
بازگشت



دیدگاهتان را بنویسید